In de doorlopende strijd om aandacht op het internet, is tekst niet meer de hoofdact. Tegelijkertijd blijft tekst heel belangrijk, maar dan als regisseur. Het is een van de  dingen die mij bijblijven uit de workshop ‘Effectief schrijven voor sociale media’ van Elja Daae voor Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers.

Opdrachtgevers doen steeds vaker een beroep op professionele tekstschrijvers om hun sociale media-kanalen gevuld te houden. Belangrijk, aldus Elja. “Bij sociale media is het net als bij wilde beesten: je moet ze blijven voeden.”

Ieder z’n bubbel
Al meer dan 4 uur per dag brengt de gemiddelde Nederlander door met zijn smartphone, waaronder op sociale media als Twitter, LinkedIn en Facebook. Daar proberen allerlei individuen en organisaties onze aandacht te krijgen met betaalde en gratis content. Op basis van gegevens en gedrag bepalen algoritmes welke content wordt getoond op onze mobiel, tablet of computer. Iedereen zit dus in zijn eigen ‘informatiebubbel’. Denk dus niet dat iedereen jouw Facebook update te zien krijgt: dat geldt maar voor zo’n 7 procent van je fans. Hoe meer mensen content liken, delen of erop reageren, hoe meer mensen die te zien zullen krijgen. Op Instagram wordt daar handig gebruik van gemaakt door ‘pods’ aan te maken van gebruikers die reageren op elkaars bijdragen.

Native content
Belangrijk is dat de content past bij het medium (‘native’ content). Elja: “Ga niet alleen links naar een website pushen, maar geef je lezers wat ze leuk vinden.” Bij LinkedIn verwachten gebruikers dat je toegevoegde waarde levert. Op Twitter zitten mensen vooral voor tips en nieuws. En op Facebook is entertainment weer belangrijker. Geen geschikte omgeving voor een lang verhaal, al kun je eventueel wel een serie maken over één en hetzelfde onderwerp en fungeert Instagram soms ook als blog.

Tekst als regisseur
Op alle fronten geldt bij social media: schrijven is schrappen. Schrappen in info, schrappen in tekst en schrappen in het aantal call-to-actions in één post. Tekst vervult vooral de rol van regisseur benadrukt Elja: om context te geven bij beeld, info samen te vatten, lezers te triggeren en de goede kant op te sturen. Verwijzen naar een link kan zeker, maar houd het dan bij één link in plaats van er zoveel mogelijk onder de aandacht te willen brengen. En versterk je link met tekst, door een highlight uit het vervolgbericht te halen bijvoorbeeld. Check in elk geval dat je niet dezelfde tekst plaatst bij een link als de link al laat zien.

Citaten als beeld
Beeld is onmisbaar. Zelfs Twitter wordt steeds visueler. Eyeopener: van citaten kun je mooie plaatjes maken, met bijvoorbeeld een tool als canva.com. En ook goed opgemaakte tekst in beeld kan veel doen, net als cijfers weergeven in infographics. Onder invloed van Instagram rukken emoji’s, hoofdletters en symbolen op. Tip: gebruik je notitie-app om witregels en enters toe te voegen, dat kan in Instagram niet.

Emoji’s en hashtags
Of je sociale media-post effectief is, vertellen de statistieken. In het algemeen werken vragen goed om interactie te creëren, net als polls. Emoji’s maken een tekst speelser en menselijker. Hashtags kunnen functioneel zijn als ze helpen om content te ontdekken en eenheid aan te brengen. En soms zijn ze gewoon grappig. Maar, aldus Elja: gebruik ze met een duidelijk doel, anders hebben ze totaal geen nut. En het belangrijkste is: experimenteer en ontdek zelf met de cijfers wat werkt.

Save

Save

Save

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *