Steeds meer organisaties zien het nut van een blog in, als middel om in contact te komen en te blijven met nieuwe en bestaande klanten. In de praktijk blijkt het nog een hele kunst dat bloggen consequent vol te houden. Gelukkig is daar wat aan te doen. Drie tips.

1. Maak een planning
Ik ken het uit eigen ervaring: niet aan een nieuw blog toekomen. Aan mijn blog werk ik vooral als ik tijd heb of als er iets speelt in de actualiteit waar ik acuut iets mee wil. Terwijl een serieus blog juist regelmatig nieuwe content biedt. Een goed advies is dus om vooruit te denken en een contentplanner te gebruiken, zodat je precies weet wanneer je wat gaat doen en je er tijd voor kunt reserveren.

2. Baken je blog goed af.
Bloggen kost tijd. Vaak meer tijd dan nodig is. Zeker als je de neiging hebt volledig en genuanceerd te willen zijn, ligt het gevaar op de loer dat je er veel te lang mee bezig bent. Maar een blog is geen boek en mag beknopt blijven. En een blog kan ook een vraag opwerpen, kwestie aansnijden of bespiegeling zijn. Dat maakt het een stuk makkelijker.

3. Brainstorm met anderen over onderwerpen.
Herken je dat: dat je een stemmetje hoort dat zich afvraagt wat het blog nog toevoegt aan alle blogs die er al zijn? Goede vraag. Ongetwijfeld zijn er veel blogs die op die van jouw organisatie lijken. Maar als het goed is zijn die van jouw bedrijf toch net weer even anders. Qua inhoud, qua kleur en qua stijl. Maar waar moet je dan steeds over bloggen? Ook al zo’n goeie vraag. Er zijn altijd onderwerpen te bedenken, meer dan je denkt. Met wat hulp – de blik van een frisse buitenstaander helpt – kom je op invalshoeken en items waar je maanden mee vooruit kunt. Of vraag je lezers met welke onderwerpen je ze helpt.

Blijft het schrijven van blogs een tijdrovende bezigheid die steevast onderaan de actielijst blijft staan? Waarom zou je het dan niet uitbesteden aan een schrijfprofessional? Die op basis van een gesprek een contentplan maakt en onderwerpen uitwerkt? Eventueel kun je jouw concepttekst laten vervolmaken door een goede redacteur. Dan weet je meteen zeker dat alle spel- en stijlfouten eruit worden gehaald. Ik help je er graag bij – mijn eigen blog komt later wel!

Met welke aspecten van het schrijven van een blog zou jij geholpen willen worden? Of blijf je het liever zelf doen, en zo ja, waarom?

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.